Arviointi- ja palauteosaaminen

Osaamistavoitteet:

5. Ohjaat opiskelijan ymmärtämään ammattitaitovaatimukset/osaamistavoitteet, arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit.

5.1. Ymmärrät ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen arviointia koskevat määräykset, ohjeet ja käytännöt.

6. Arvioit opiskelijoiden oppimista ja osaamista.

6.1. Ymmärrät arvioinnin tehtävät ja tavoitteet.

Arviointikriteerit

5.  - Opettajaopiskelija perehdyttää opiskelijat opettamansa koulutuskokonaisuuden ammattitaitovaatimuksiin/osaamistavoitteisiin.
 - Hän käsittelee arvioinnin kohteet ja arviointikriteerit opiskelijoiden kanssa erilaisia opetusmenetelmiä hyödyntäen.

5.1.  - Opettajaopiskelija pohtii vastuullaan olevan koulutuskokonaisuuden arviointia koskevat määräyksiä, ohjeita ja käytäntöjä. 
- Hän noudattaa niitä omassa opetus- ja ohjaustyössään.

6.  - Opettajaopiskelija arvioi opiskelijoiden oppimista ja osaamista autenttisissa opetus- ja ohjaustilanteissa.
- Hän tunnistaa ja tunnustaa opiskelijoiden osaamista (sekä aiemmin hankittu osaaminen että opintojen aikana hankittu osaaminen).
- Hän antaa henkilökohtaista palautetta opiskelijoille. - Hän perustelee arviointiin liittyvät ratkaisunsa nykyisen pedagogisen käsityksen mukaisesti.

6.1.  - Opettajaopiskelija reflektoi arvioinnin tehtäviä ja tavoitteita ja perustelee nykyisen pedagogisen käsityksen mukaisesti arvioinnin merkityksen osana opetuksen ja oppimisen prosessia.

Osaamisen osoittaminen

Tässä blogissa kerron, miten suunnittelimme ja toteutimme opetustuokion aiheesta: "Miten varmistetaan, että opiskelijat ymmärtävät osaamistavoitteet ja arviointikriteerit?" Siinä osoitan osaamistani osaamistavoitteesta 5. Lisäksi osoitan osaamistani osaamistavoitteesta 5.1.

Tässä blogissa kerron arvioinnin tehtävistä ja tavoitteista osana opetuksen ja oppimisen prosesseja. Siinä osoitan osaamistani osaamistavoitteesta 6.1.

Tässä blogitekstissä kerron arviointia koskevista määräyksistä, ohjeista ja käytänteistä. Osoitan sillä osaamistani osaamistavoitteesta 5.1.