Osaamistavoitteet
13.1. Ymmärrät opettajan toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet
13.2. Ymmärrät kestävän kehityksen periaatteita ammatillisessa koulutuksessa/korkeakoulussa.
Arviointikriteerit
13.1 Opettajaopiskelija reflektoi esimerkkien avulla opettajan toimintaa ja omaa koulutusalaansa ohjaavia eettisiä periaatteita.
13.2. - Opettajaopiskelija tarkastelee esimerkkien avulla ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista oman koulutusalansa näkökulmasta. - Hän edistää henkilökohtaista työhyvinvointiaan opettajan työssä.
Osaamisen osoittaminen
Esimerkki sosiaalisesta kestävästä kehityksestä löytyy tästä linkistä. (OT 13.2)
Tässä linkissä kerron miten suunnittelin opetustuokiota kestävästä kehityksestä. (OT 13.2)
Comeniuksen vala
Opettajan toiminnan tueksi ja eettiseksi ohjeeksi julkaistiin Educa messuilla tämän vuoden tammikuussa Comeniuksen vala. Vala on opetusalan eettisen neuvottelukunnan laatima. Siinä avataan näkökulmat opettajan työn tarkoitukseen, opettajan toimintaan suhteessa oppilaisiin ja opiskelijoihin, opettajan toimintaan työyhteisössä sekä opettajan ammattitaitoon ja sen ylläpitämiseen.
Pohdin tässä linkissä, Comeniuksen valasta nousevia eettisiä näkökulmia mahdollisen opettajan työni kannalta. (OT 13.1 ja OT 13.2)
Tässä teksissä käsittelen opettajan ammatillista identiteettiä ja opettajan käyttöteoriaa. Omaan käyttöteoriani liittyy hyvin paljon eettisiä näkökulmia ja arvoja opettajan tehtävän kannalta. Se on eräänlaista reflektiotani siitä miten olen ymmärtänyt oman opettajuuden olemuksen omalla alallani. (OT 13.1).
Tässä tekstissä kerron opettajan persoonallisen identiteetin vaikutuksesta opettajuuteen sekä kerron esimerkin oman opettamisurani alkuajoilta. (OT 13.1)