Ammatillinen kohtaaminen

Toimit tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.

 - Opettajaopiskelija toimii vastavuoroisessa vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa autenttisessa koulutuskontekstissa. - Hän soveltaa dialogisuuden periaatteita vuorovaikutustilanteissa. - Hän toimii eettisesti ja ammattimaisesti kaikissa kohtaamistilanteissa     => toista kunnioittava, eettinen ja oikeudenmukainen, osallistujat ihmisinä huomioon ottava, oman ja toisten erehtyväisyyden hyväksyvä, kannustava ja ratkaisukeskeinen).

11.1. Ohjaat opiskelijoiden ammatillista kasvua.

- Opettajaopiskelija ohjaa ja antaa palautetta opiskelijoille yksilöllisesti heidän ammatillisen kehittymisvaiheensa mukaisesti autenttisessa koulutuskontekstissa. - Hän ottaa opetuksessaan ja ohjauksessaan huomioon opetussuunnitelman osaamistavoitteet/tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimukset ja opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet.

11.2. Kohtaat opiskelijat ryhmänä ja yksilöinä tilanteen mukaan.

- Opettajaopiskelija käyttää autenttisessa työtilanteessa sekä yksilöohjausta että ryhmäohjausta ja –opetusta tarkoituksenmukaisesti osana opettajan työtä.

12. Teet yhteistyötä ammatillisen koulutuksen/korkeakoulun muiden toimijoiden kanssa.

- Opettajaopiskelija toimii yhteisöllisesti ja kehittävää yhteistyötä edistäen autenttisessa   koulutuskontekstissa.   - Hän edistää tiimiopettajuutta vastuullaan olevan koulutuskokonaisuuden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa mahdollisuuksien mukaan. Mikäli tämä ei ole mahdollista siinä kontekstissa, missä opettajaopiskelijan opetus ja ohjaus toteutuu, hän reflektoi tiimiopettajuuden merkitystä omalla alallaan.

Tässä blogissa kerron opettajan kollegiaalisesta yhteistyöstä.

Tässä blogissa pohdin ohjaamista ja kohtaamista

Tässä linkki blogitekstiin, jossa kerron vierailustani paikallisella nuorten työpajalla. Halusin mennä kuulemaan työpajan työntekijöiden kokemuksia ja käsityksiä ohjaamisesta.

Tähän aion lisätä vielä tekstiä ohjaamisen teorioista. Minua kiinnostaa, miten niitä voisi hyödyntää omassa ammatillisessa toiminnassani.

Opettajan työn ytimessä on opettajan ja opiskelijoiden kohtaaminen. Kohtaaminen edellyttää vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa. Opettajana tulee osata kohdata opiskelijoita niin yksilöinä kuin ryhmänäkin. Vuorovaikutuksen tavoitteena on opiskelijoiden ammatillisen kasvun ohjaaminen. Hyvään ohjaamiseen kuuluu  muun muassa myönteisen ja avoimen ilmapiirin ylläpitäminen, aitous ja välittäminen.



Lisäksi opettajan ammattitaitoon kuuluu hyvät työyhteisötaidot. Työyhteisötaitoja kehitämme opintojemme aikana toimimalla opettajatiimeissä, joissa valmistelemme yhteistoiminnallisesti oppitunteja tietyistä aiheista. Jokainen tiimiläinen toimii vuorollaan vastaavana opettajana, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa vastuun ja tehtävien jakaminen.