Suunnitteluosaaminen


Osaamistavoitteet:

 1. Suunnittelet oman alasi koulutuskokonaisuuden. (Kesken


1.1. Tiedät opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat. (Valmis)
1.2. Ymmärrät suunnittelua ohjaavia oppimisen teorioita ja oppimiskäsityksiä. (Valmis)
1.3. Ymmärrät oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa (Valmis)

2. Otat huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa opiskelijan fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden


Arviointikriteerit:

1.  Opettajaopiskelijan laatima koulutuskokonaisuuden suunnitelma pohjautuu tutkinnon perusteisiin/opetussuunnitelmaan.  Opettajaopiskelija on ottanut suunnitelmassaan huomioon opiskelijoiden lähtötason ja muut mahdolliset opetukseen, ohjaukseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät. Suunnittelu toteutuu yhteistyössä muiden ko. opetuksen ja ohjauksen toteutukseen vaikuttavien tahojen kanssa.  Suunnitelma sisältää koulutuskokonaisuuden sisällön jäsentämisen ja arviointisuunnitelman. Suunnitelma on osaamisperusteinen ja opiskelijalähtöinen. Oppilaitoksen mahdolliset erityispiirteet on huomioitu suunnittelussa.

1.1.  Opettajaopiskelija tarkastelee opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavien asiakirjojen merkitystä omassa opettajan työssään.

1.2. - Opettajaopiskelija tarkastelee erilaisia oppimisen teorioita ja reflektoi omaa oppimiskäsitystään monipuolisesti perustellen. - Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.

1.3.  - Opettajaopiskelija tunnistaa, millainen oppimisprosessi hänen oman alansa opetuksessa ja oppimisessa toteutuu. Hän reflektoi, miten ottaa oppimisprosessin huomioon opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa.  - Hän hyödyntää pohdinnassa tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiaan.

2.  Opettajaopiskelija tietää oman alansa opettajan työhön liittyvät turvallisuusohjeet ja –asiakirjat.  Niitä reflektoiden hän suunnittelee omaan opetukseensa ja ohjaukseensa liittyvän turvallisuuskartoituksen, jossa ottaa huomioon opiskelijoiden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden.  


Osaamisen osoittaminen:


Osaamistavoite 1.1 arviointikriteerien mukaan minun tulee tarkastella opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavien asiakirjojen merkitystä opettajan työssä. Osallistuin webinaariin, jossa Mount Everestin urhea tiimi piti meille opetustuokion aiheesta. Tässä blogitekstissä pohdin opetusta ohjaavien asiakirjojen merkitystä opetuksen suunnittelussa. Lisäksi tässä blogitekstissä esittelen tarkemmin omaan alaani kuuluvan ammattitutkinnon perusteet.

Lisäksi opettajan suunnitteluosaamiseen kuuluu se, että opettaja huomioi suunnittelussaan erilaiset teoriat oppimisesta ja oppimiskäsityksistä sekä ymmärtää oppimisprosessin merkityksen opetuksen ja ohjauksen suunnittelussa (OT 1.2 ja 1.3). Näiden tulisi ohjata opetuksen suunnittelua siten, että opettaja suunnittelee kulloiseenkin opetustilanteeseen tarkoituksenmukaiset opetusmenetelmät.

Tässä blogiteksti, jossa kerron miten suunnittelin opetuksen hyödyntämällä opintojemme osaamistavoitteita ja arviointikriteereitä. Tämä osoittaa osaamistani osaamistavoitteesta 1.1. Lisäksi kuvaan miksi päädyin valitsemaan opetusmenetelmäksi Case -työskentelyn. Tämä osoittaa osaamistani osaamistavoitteesta 1.3.

Seuraavassa luettelen muita blogitekstejäni, joissa tarkastelen erilaisia oppimisen teorioita ja reflektoin omaa oppimiskäsitystäni monipuolisesti perustellen. Hyödynnän pohdinnoissani tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksia sekä omia kokemuksiani. (OT 1.2.)

Tässä blogiteksti, jossa pohdin tätä kyseistä blogia kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta.

Tässä blogiteksti, jossa kerron kehityksestä, oppimisesta sekä erilaisista oppimiskäsityksistä.

Opettajan ammatillinen identiteetti ja käyttöteoria -tekstissäni reflektoin omaa oppimiskäsitystäni.

Tässä on vielä blogiteksti, jossa pohdin oppimisprosessia ja avaan hieman sen merkitystä opetuksen suunnittelun ja ohjauksen kannalta. (OT 1.3.)


Ydinainesanalyysi on hyödyllinen väline opetuksen suunnittelussa.  Tässä kerron siitä lisää.

Tässä blogiteksti, jossa kerron miten suunnittelimme opetuksen hyödyntämällä opintojemme osaamistavoitteita ja arviointikriteereitä. Tämä osoittaa osaamistani osaamistavoitteesta 1.1. Lisäksi kuvaan miten hyödynsimme monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä huomioimalla opiskeltavan sisällön suhteessa opinnoissa olevaan vaiheeseen.  Tämä osoittaa osaamistani osaamistavoitteesta 1.3.