Meidän omalla opiskelijatiimillämme oli opetusaiheena viime kerralla "Miten ohjaaminen muuttuu opiskelijan osaamisen kehittymisen myötä?" Halusin perehtyä aiheeseen tarkemmin ja saada aiheesta lisää tietoa ihmisiltä, jotka tekevät tällaista päivittäisessä työssään. Ajattelin, että menisin tapaamaan muutamia opettajia. Koska paikalliset koulut olivat jo aloittaneet kesälomansa tuli mieleeni, että voisin tutustua koulun asemasta paikalliseen nuorten työpajatoimintaan.
Nuorten työpajatoiminnan tunteminen on mielestäni tärkeää opettajan työssä, koska työpajatoiminta on tärkeä osa ammatillisen koulutuksen lähitoimintaympäristöä. Lisäksi yhteisöpedagogina ja nuorisotyön ammattilaisena minun tulee tuntea niitä menetelmiä, jotka ovat nuorten tukemiseksi eri elämäntilanteissa mahdollisia. Ajattelin myös, että käymällä tutustumassa työpajatoimintaan verkostoidun samalla alueeni ja alani tärkeiden toimijoiden kanssa.
Nuorten työpajalla vierailuni oli sikälikin ajankohtaista opintojeni kannalta, että edellisellä kerralla opetusvastuullemme kuului kestävä kehitys opettajan työssä. Koen, että sosiaalisen kestävän kehityksen kysymykset ja ongelmat ovat osa syy siihen, miksi yleensäkin koen kutsumusta kasvatusalalle. Haluan olla osana sitä joukkoa, joka pyrkii edistämään sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta erityisesti lapsille, nuorille ja perheille.
Nuorten työpajalla tuetaan sellaisia nuoria, jotka joko etsivät omaa alaansa, eivätkä ole juuri sillä hetkellä koulutuksessa tai jotka ovat valmistuneet ammattiin, mutta eivät vielä ole saaneet töitä. Keskustellessani työpajalla työskentelevien Antin ja Matin kanssa, käsitykseni toiminnasta ja sen tavoitteista vahvistui. Nuorten työpajaohjaajien työssä yhdistyy sekä nuorten opettaminen että ohjaaminen. Tavoitteena on, että nuoret vahvistuvat itseohjautuvuudessa ja oppivat tärkeitä työelämätaitoja.
Kurikan nuorten työpajalla valmistetaan muun muassa leikkivälineitä päiväkoteihin.
Kuvan pakkaus lähdössä paikalliseen päiväkotiin!
Antti ja Matti kertovat, että tärkeä osa työtä on se, että saa alussa rakennettua luottamuksen ja siihen perustuvan toimivan vuorovaikutuksen puolin ja toisin nuoren kanssa. Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen ohjaustyö. Tämä oli hyvä muistutus itsellenikin. Luottamuksen rakentaminen on tärkeä osa opettajan ammattitaitoa. Keskusteluistamme jäi erityisesti mieleen se, kuinka tärkeää on pyrkiä motivoimaan ja kannustamaan. Motivaation kasvaessa ohjaaminen "helpottuu", koska nuoren itseohjautuvuus lisääntyy. Tämä kävi ilmi myös Grow:n mallissa, jota käsittelimme omassa opetuksessamme. Kyseisessä mallissa opettajan rooli muuttuu opiskelijan edistyessä itseohjautuvuudessaan.
Vieraillessani opin, että työpajatoiminta on tärkeä käytännön esimerkki siitä, miten yhteiskunnassamme pyritään turvaamaan ja edistämään sosiaalista kestävää kehitystä. Työpajatoiminta mahdollistaa nuorten osallisuutta ja vähentää syrjäytymisen riskiä. Työpajan toiminta on vahvasti yhteisöllistä, joten se tuo nuorten elämään ihmissuhteita ja tukee nuorten verkostoitumista. Työpajatoimintaan osallistuvia nuoria pyritään ohjaamaan kohti jatkokoulutusta tai saamaan töitä. Työpajatoiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamisella on merkitystä nuorelle itselleen, mutta myös taloudellisen kestävän kehityksen näkökulmasta katsottuna.
Vieraillessani opin, että työpajatoiminta on tärkeä käytännön esimerkki siitä, miten yhteiskunnassamme pyritään turvaamaan ja edistämään sosiaalista kestävää kehitystä. Työpajatoiminta mahdollistaa nuorten osallisuutta ja vähentää syrjäytymisen riskiä. Työpajan toiminta on vahvasti yhteisöllistä, joten se tuo nuorten elämään ihmissuhteita ja tukee nuorten verkostoitumista. Työpajatoimintaan osallistuvia nuoria pyritään ohjaamaan kohti jatkokoulutusta tai saamaan töitä. Työpajatoiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamisella on merkitystä nuorelle itselleen, mutta myös taloudellisen kestävän kehityksen näkökulmasta katsottuna.