tiistai 20. kesäkuuta 2017

Opetuksen suunnittelua, toteutusta ja palautetta

Kahden pidetyn webinaarin jälkeen olen ollut suunnittelemassa ja toteuttamassa opetusta aiheista "Kestävä kehitys opettajan työssä " (6.6) ja "Miten ohjaus muuttuu opiskelijan osaamisen kehittymisen myötä?" (13.6.)

Tuntien suunnittelu on tuntunut tähän mennessä vähän hapuilulta. Ensinnäkin tähän on vaikuttanut se, että verkko opetusympäristönä on minulle täysin uusi. Olen huomannut, että vaikka olen tottunut suunnittelemaan toiminnallisia opetustuokioita, ei silti ole helppoa kehittää toiminnallisuutta verkkoon. Luultavasti tähän vaikuttaa se, kun en vielä tunne käytettävää opetusalustaa kunnolla. Toivon, että voisin tutustua AC:n mahdollisuuksiin ja toimintoihin jossain välissä paremmin, vaikka en Host olekaan. Haluan kuitenkin opetella kyseisen ohjelman käytön ja saada osaamista sen tarjoamista mahdollisuuksista. 

Aikaa on siis mennyt uusien ohjelmien käytön opetteluun. Olen samaan aikaan opetellut sekä blogin rakentamista, että esimerkiksi juuri AC:n käyttöä. Opiskeluun liittyvien dokumenttien löytäminen  ja Googlen tarjoamien sovellusten käyttö on myös ollut uutta. Olen kuitenkin ollut erittäin innoissani kaikista jo tähän mennessä oppimistani asioista.


Ensimmäisellä opetuskerralla meillä oli tiimin sisällä tiukkoja keskusteluja siitä kuinka opetus suunnitellaan ja rakennetaan. Meillä oli tiimiläisten kesken ehkä hieman eriäviä näkemyksiä siitä, mitä aiheesta on tarpeellista tuoda esille. Pyrin perustelemaan omaa näkemystäni  sillä, mitä meidän opettajakoulutuksen omissa osaamistavoitteissa sanotaan aiheesta. Osaamistavoitteista käsin oli mielestäni helppo ideoida sisältöä ja toteuttamista. Lisäksi olimme ymmärtäneet hieman eri tavalla mitä tunnin toteutukselta odotetaan. Itse halusin keskittyä enemmän  toiminnallisiin ja aktivoiviin menetelmiin ja vähemmän tietopohjaiseen powerpoint diaan. Teimme kuitenkin kompromisseja ja saimme mielestäni kasaan riittävän hyvän suunnitelman toteuttavaksi.

Toisella suunnittelukerralla toimin ryhmän vastaavana, mutta jouduin aikapulaan, koska minulla ei ollut internetiä oikeastaan käytettävissä kolmeen päivään. Niinpä suunnittelu jäi vähän pintapuoliseksi. Onneksi olin jo etukäteen etsinyt aiheeseen soveltuvaa sisältöä ja jakanut sen Google -drivessa ja  tiimimme oli ollut nettipimentoni aikana oma-aloitteisesti aktiivinen suunnittelussa, joten saimme riittävästi tietoa ja asiaa käsiteltäväksi opetustuokioon. Toiminnallisuutta pyrittiin hakemaan mm. Kahootin avulla ja testasimme sen toimintaa etukäteen. (Lopulta kävi kuitenkin toteutusvaiheessa niin, että en saanut omalta kannettavalta ACtä+Kahootia toimimaan yhteistyössä.) Toivon, että jatkossa opimme uusia toiminnallisia verkko-opetusmenetelmiä tiimimme kanssa.


Keräsimme opetuksestamme palautteen Googlen Forms -työkalua käyttäen. Pyrimme palautteessa pyytämään palautetta sekä toteutuneesta opetuksesta että käytetystä materiaalista.

Ensimmäisestä tunnista saatu palaute oli pääasiassa positiivista. Olin omasta mielestäni ehtinyt hyvin perehtyä opetettavaan aiheeseen, joten tämän asian käsittely toteutui aika luonnollisesti ja luontevasti, kuten palautteessakin sanottiin. Ainoa negatiivinen palaute, joka ryhmällemme tuli koski tietomäärää. Jotkut kokivat, että sitä olisi voinut vähentää. Olen samaa mieltä palautteen antajien kanssa, että tietomäärä oli runsas käsiteltäväksi 45 minuutissa. Ajattelen, että aihetta olisi voitu käsitellä paljon toteutunutta kauemminkin, koska näkökulmia opettajan työhön on niin monia. Jatkossa opetusta tulee kuitenkin kehittää siihen suuntaan, että suurin osa aiheen tietopaketista annetaan ennakkomateriaalina, jolloin itse oppitunnin voisi käyttää aiheen varsinaiseen käsittelyyn.

Toinen opetuskerta oli minulle hankala. En käytännössä kyennyt valmistautumaan kunnolla ja aiheen sisäistäminen jäi itsellä pintapuoliseksi. Nyt saatu palautekin antoi viitteitä siihen, että kehitettävää tästä jäi. Jonkun mielestä olin ilmeisesti hieman flegmaattinen ja jonkun mielestä asia vähän junnasi. Uskon, että kun ehdin paneutua itse kunnolla aiheeseen, niin se näkyy myös vuorovaikutuksessa ja toteutuksessa. Jatkossa pyrin siis perehtymään aiheeseen syvemmin ja uskon, että sillä on positiivisia vaikutuksia toteutuspuoleen.

Toisella kerralla myös tunnin tekninen toteutus epäonnistui osittain. En jostain syystä saanut Kahootia toimimaan. Kävimme tiimin kanssa kyllä etukäteen läpi, miten tämä käytännössä toimii, mutta testaamatta jäi miten kyseinen tekniikka toimii omilla laitteillani. Opin, että tekniikka on testattava etukäteen omakohtaisesti ja varmistettava se toimii halutulla tavalla.

Molemmilla kerroilla sain positiivista palautetta vuorovaikutteisuudesta. Mielestäni tämä kertoo siitä, että pyrin opetustilanteissa opiskelijalähtöisyyteen siten, että opiskelijat ovat itse aktiivisessa roolissa opetuksessa. Olen siis oppinut jo jotain oppimisesta ja sen prosesseista. Ajattelen kuitenkin, että tässä vuorovaikutteisuudessa haluan vielä edelleen kehittyä. Internet on haastava opetusympäristö juuri tämän vuorovaikutteisuuden näkökulmasta. Jatkossa pyrin oppimaan uusia ja parempia vuorovaikutteisuutta edistäviä verkko-opetusmenetelmiä.