Syyskauden ensimmäisissä webinaareissa ryhmällemme oli tullut tehtäväksi suunnitella opetukset aiheista "Millainen on laadukas oppimisprosessi oppijan näkökulmasta" sekä "pedagoginen käsikirjoitus".
Ensimmäisen opetustuokion suunnittelussa ryhmässämme oli erilaiset käsitykset siitä, mitä oppimisprosessilla tarkoitetaan. Pääsimme kuitenkin yhteisymmärrykseen ja mielestäni saimme tehtyä sopivan suunnitelman.
Toteutuksessa en mielestäni onnistunut niin hyvin kuin olisin halunnut. On mielenkiintosta huomata, että silti palaute oli pääasiassa positiivista. Tämä johtunee siitä, että palautetta antaneet eivät tienneet, miten tunti oli tarkoitus toteuttaa, joten he eivät arvioineet sen onnistumista omasta näkökulmastani. Positiivinen palaute viittaa siihen, että oppimista oli kuitenkin tapahtunut.
En kuitenkaan omasta mielestäni kyennyt käsittelemään riittävän hyvin tunnin eri opetusaihioita saati liittämään niitä osaksi opiskeluidemme osaamistavoitteita. Huomasin tästä, että tarvitsen aikaa tunnin valmisteluun opetustuokion suunnitelman valmistumisen jälkeenkin. Minun tulee varmistua, että osaan myös toteuttaa suunnitellun opetuksen riittävän hyvin.
Yksi palautetta antaneista oli huomannut, että en juurikaan käsitellyt ennakkotehtävää. Minun tulee varata ennen tuntia aikaa ennakkotehtävän tuloksien tutkimiseen sekä sen pohtimiseen, miten ennakkotehtävä käsitellään opetustuokiossa.
Toisen webinaarin palautteet olivat niukat. Sain palautetta vain yhdeltä osallistujalta. Pitää jatkossa kiinnittää huomioita siihen, että saisin enemmän palautetta. Lisäksi olen huomannut, että saatu palaute ei välttämättä vastaa omaa arviotani toteutuksen onnistumisesta.
Jälkimmäisen webinaarin toteutuksessa minulla oli samoja ongelmia kuin kesän toisessa webinaarissakin. Ongelmat olivat lähinnä tietoteknisiä ja tämä tarkoittaa sitä, että työskentely-ympäristön hallinnan opettelemiseen pitää varata ennen seuraavaa opetustuokiota aikaa. Otankin seuraavaa kertaa ajatellen tavoitteeksi, että opetukseni tekninen toteutus onnistuisi suunnitellusti.
Jälkimmäisen webinaarin toteutuksessa minulla oli samoja ongelmia kuin kesän toisessa webinaarissakin. Ongelmat olivat lähinnä tietoteknisiä ja tämä tarkoittaa sitä, että työskentely-ympäristön hallinnan opettelemiseen pitää varata ennen seuraavaa opetustuokiota aikaa. Otankin seuraavaa kertaa ajatellen tavoitteeksi, että opetukseni tekninen toteutus onnistuisi suunnitellusti.