keskiviikko 27. syyskuuta 2017

Ydinainesanalyysi opetuksen suunnittelussa

Ydinainesanalyysi on menetelmä, jolla luokitellaan tavoiteltavaa osaamista sen tärkeyden ja merkittävyyden mukaan. Luokittelu tehdään koulutuksen opetussuunnitelman ja opetussuunnitelman osaamistavoitteiden sekä arviointikriteerien pohjalta. Ydinainesanalyysissa tavoiteltavaa osaamista tarkastellaan kahdesta eri näkökulmasta. Toinen näkökulma on tiedollinen osaaminen ja toinen on taidollinen osaaminen.

Kolmitasoisessa luokittelussa voidaan käyttää seuraavia kriteereitä (Lähde OK-opintokeskus):

z1BVpjEIikDzpg2R1HumpbymDCNmEBRYvZAZJY6y


Koen ydinainesanalyysin erittäin merkittävänä välineenä suunnitellessa opetusta ja ohjausta. Se auttaa opettajaa suhteuttamaan  opintokokonaisuuden sisältöjä toisiinsa ja huomioimaan tämän esimerkiksi opetuksen ajankäytön suunnittelussa. Must know -ainekseen voidaan käyttää suhteessa enemmän aikaa kuin esimerkiksi Nice to know -ainekseen. Ydinainesanalyysi mahdollistaa opiskelun eriyttämistarpeiden huomioimisen jo suunnitteluvaiheessa. Lisäksi opiskelijoiden opiskelua voidaan suunnata heidän omiin kiinnostuksen kohteisiin paremmin, kun ydinainesanalyysin pohjalta voidaan suunnitella erilaisia vapaavalintaisia moduuleita opintokokonaisuuden sisälle.