Annapurnan ryhmä piti kattavan opetuksena arviointia ohjaavista määräyksistä ja ohjeista 19.10. webinaarissa. Tässä tekstissä käsittelen referoiden heidän opetusmateriaalinsa.
Ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa arvioinnin perusta on erilainen. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden arvioinnista säädetään laissa. Ammattikorkeakoulujen arviointi perustuu kunkin korkeakoulun omaan arviointisääntöön. Lisäksi ammatillisen koulutuksen arviointia ohjaa Opetushallituksen määräykset kunkin ammatillisen tutkinnon perusteista.
Ammatillisen koulutuksen arviointia säätelevässä laissa sanotaan, että arviointi ohjaa ja kannustaa opiskelua ja tavoitteena on kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja. Lisäksi arvioinnin tarkoituksena on saada tietoa opiskelijan osaamisesta ja varmistetaan, että opiskelija saavuttaa opintosuunnitelman perusteissa mainitut ammattitaito- ja osaamisvaatimukset. Arviointi perustuu aina koulutuksen osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Ammattikorkeakoulun arviointisäännöstä käy ilmi arvioinnin toteuttaminen, arviointiasteikot ja niiden soveltaminen, tutkintolautakunnan tehtävät, arvioinnin tuloksista tiedottaminen sekä arvosanan korottamista ja arvioinnin oikaisua koskevat käytänteet.
Ammatillisessa opetuksessa arvioinnin merkittävänä päämääränä on, että opiskelija oppii tunnistamaan omaa osaamistaan suhteessa vaadittuun osaamistasoon. Näin itsearviointi ja siihen ohjaaminen on tärkeässä roolissa. Ammattikorkeakoulussa arvioinnin perustana on opiskelijan osaaminen suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin.
Mielestäni osaamisperusteinen arviointi, jonka perustana on opintosuunnitelman perusteissa mainitut ammattitaito- ja osaamistavoitteet on motivoivaa ja ohjaa opiskelijaa itseohjautuvuuteen sekä kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja. Mikäli kursseista annetaan vain numero tai suoritusmerkintä, vailla ymmärrettävää yhteyttä osaamistavoitteisiin, opiskelijat ohjataan vain kurssien suorittamiseen eikä ammattitaidon ja osaamisen kehittämiseen.
Lähteitä: