torstai 5. lokakuuta 2017

Kestävä kehitys opettajan työssä


Kestävästä kehityksestä puhuttaessa usein tehdään jako kestävän kehityksen eri osa-alueisiin. Näitä ovat muun muassa sosiaalinen kestävä kehitys, kulttuurinen kestävä kehitys, taloudellinen kestävä kehitys sekä ekologinen kestävä kehitys. Näistä ekologinen kestävä kehitys toimii perustana kaikelle ihmisen toiminnalle. Ilman toimivaa ekologista ympäristöä ei olisi itse elämääkään.

On tärkeä huomata, että jokainen kestävän kehityksen osa-alue, niin taloudellinen, ekologinen, sosiaalinen kuin kulttuurinenkin kestävä kehitys ovat ikään kuin kytköksissä toinen toisiinsa ja osa-alueet vaikuttavat toisiinsa. Siten kestävän kehityksen kysymyksiä ei voida erottaa täysin irralleen toisistaan osa-alueittain.

Kestävän kehityksen periaatteet tuovat opettajan työhön paljon uusia arvonäkökulmia ja -tavoitteita. Ensinnäkin kestävän kehityksen periaatteet vaikuttavat työympäristön normien kautta opettajan työhön. Oppilaitoksilla on enemmän tai vähemmän erilaisia yhteisesti sovittuja periaatteita, joiden mukaan työyhteisössä toimitaan.

Kestävän kehityksen periaatteet vaikuttavat myös opettajan omaan tapaan työskennellä tehtävässään. Opettaja joutuu tekemään päivittäin valintoja, jotka voidaan ajatella olevan kestävän kehityksen kysymyksiä. Esimerkiksi millaisia opetusvälineitä opettaja käyttää opetuksessaan, tarvitaanko uusinta teknologiaa vai hyödynnetäänkö kierrätettyjä opiskelumateriaaleja ym.

Lisäksi opettaja joutuu huomioimaan, miten opettaa oman ammattialansa tärkeitä kestävän kehityksen periaatteita opiskelijoille. Jokaisella alalla on omat merkittävät kestävän kehityksen kysymyksensä ja ongelmansa. Tavoitteena opettajan työssä tulisi vielä olla, että jokainen opiskelija oppisi ymmärtämään kestävän kehityksen periaatteita sekä toteuttamaan näitä periaatteita oman elämänsä konteksteissa.