Opintojen edetessä olen ymmärtänyt, että opettajan työssä ei ole pelkästään kyse opettamisesta vaan suuressa määrin myös ohjauksesta. Olen aiemmin yhdistänyt ohjaustyön enemmän esimerkiksi nuoriso-ohjaajan työhön, opinto-ohjaukseen sekä työnohjaukseen. Nyt olen huomannut, että ohjausta on "joka paikassa". Opetuksen toteuttaminen sisältää koko ajan erilaisia ohjauksellisia vuorovaikutustilanteita. Ohjaus saattaa olla joko yksilöllistä tai ryhmäohjausta.
Itselläni on aiempaa kokemusta opetustyöstä melko paljon, mutta arvioin, että minulla on enemmän kokemusta ryhmäohjauksesta kuin yksilöohjauksesta. Antamani yksilöohjaus on tähän mennessä lähinnä ollut yksittäisen ryhmäläisen neuvomista ja auttamista jonkin tehtävän suorittamisessa. Lisäksi olen jonkin verran ohjannut nuorisotyössä olleita vapaaehtoisia. Omissa opinnoissamme jotkin vuorovaikutustilanteet webinaareja suunnitellessa ovat sisältäneet paljon ohjauksellisia piirteitä. Ohjaaminen on ollut tällöin tavallaan vertaisohjausta.
Opettajan työssä ohjaus liittyy usein opiskelijan opintoihin ja elämäntilanteeseen kokonaisvaltaisesti. Ohjaustarve nousee aina opiskelijan omista opinnoista tai muusta elämäntilanteesta. Ohjauksella pyritään tukemaan ja vahvistamaan opiskelijan kasvua- ja oppimista sekä kykyä tehdä itseä koskevia valintoja opiskelijan tarpeiden, päämäärien ja tavoitteiden suuntaisesti.
Hyvä ohjaus huomioi opiskelijan yksilölliset piirteet ja tarpeet. Hyvä ohjaus tapahtuu myönteisessä ilmapiirissä ja hyvässä ohjauksessa opiskelija kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi. Opiskelijan tulisi voida kokea, että hänen asiansa ovat tärkeitä ja että hänestä välitetään. Ohjaus edellyttää siten aitoa kohtaamista ja dialogia.
Kohtaamistilanteeseen vaikuttavat opiskelijan omat tunteet, tiedot, taidot, toiveet ja odotukset. Siinä missä opettajalle ohjaustilanne saattaa näyttäytyä rutiininomaiselta, yksittäisen opiskelijan kannalta ohjaustilanne on aina henkilökohtainen ja ainutlaatuinen. Ohjausosaaminen kehittyy autenttisissa tilanteissa harjoittelemalla sekä kokemusten että reflektoivan työotteen kautta.
Koulutuksessamme pääsemme harjoittelemaan opiskelijoiden kohtaamista ryhmänä esimerkiksi webinaareissa, joissa opetamme toinen toisiamme. Tällöin harjoittelemme vuorovaikutustaitoja. Saamme kokemusta kuuntelusta, ohjaamisesta ja läsnäolosta. Lisäksi annamme myös palautetta ja ohjaamme toisia ryhmäläisiämme ammatitaitojensa kehittämisessä.
Koulutuksessamme pääsemme harjoittelemaan opiskelijoiden kohtaamista ryhmänä esimerkiksi webinaareissa, joissa opetamme toinen toisiamme. Tällöin harjoittelemme vuorovaikutustaitoja. Saamme kokemusta kuuntelusta, ohjaamisesta ja läsnäolosta. Lisäksi annamme myös palautetta ja ohjaamme toisia ryhmäläisiämme ammatitaitojensa kehittämisessä.
(Lähde: Vehviläinen, Sanna. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.)